នៅសម័យដើម ដែលគ្រឿងម៉ាស៊ីន ឬសម្ភារៈសឹក នៅមិនទាន់ទំនើបនៅឡើយ ខ្មែរបុរាណ ជាពិសេស ព្រះចៅផែនដីខ្មែរ បានប្រើប្រាស់សត្វដំរី ធ្វើជារាជរថ និងធ្វើសឹកសង្គ្រាមផងដែរ ជាពិសេសនៅសម័យមហានគរ។ ស្ដេចនៃចក្រភពនីមួយៗត្រូវបានមើលឃើញថាមានឫទ្ធិអំណាចនៅពេលមានដំរីសនៅក្នុងនគររបស់ខ្លួន ជាហេតុការថ្វាយដំរីល្អៗ តាម «តម្រាគជសាស្ត្រ» ដល់ព្រះមហាក្ស័ត្រិយ៍, សង្គ្រាមដណ្ដើមដំរី ក៏ឃើញកើតមានជាហូរហែរនៅសម័យដើមផងដែរ។
រហូតមកដល់សម័យកណ្ដាល មុនសង្គ្រាមនៅឆ្នាំ១៩៧០ ដំរីក៏នៅតែជាគ្រឿងសម្គាល់នៃអំណាចព្រះមហាក្ស័ត្រិយ៍ខ្មែរដដែរ បើទោះជាដំរីមិនត្រូវបានយកទៅធ្វើសឹកសង្គ្រាមទៀតក៏ដោយ ដោយសារពិភពលោកបានឈានដល់យុគទំនើបកម្មខាងសព្វាវុធ នៅក្នុងសង្គ្រាមលោកទាំងពីរគ្រា។ យ៉ាងណាក៏ដោយ «ដំរីហ្លួង» ក៏នៅមានតួនាទីសំខាន់នៅក្នុងព្រះបរមរាជវាំង សម្រាប់ក្នុងព្រះរាជពិធីនានា ហើយរឹងរឹតតែមោទនភាពនោះផងទៀត អតីតព្រះមហាក្ស័ត្រិយ៍ខ្មែរបានផ្ដល់ទីតាំងដ៏សំខាន់សម្រាប់ដំរីស្ថិតក្នុងព្រះបរមរាជវាំងចតុម្មុខ ហើយបច្ចុប្បន្នបើទោះបីដំរីមិនត្រូវបានចិញ្ចឹមនៅទីនោះទៀតក្ដី រោងដំរីនៃព្រះបរមរាជវាំងខ្មែរក៏ត្រូវបានយកចិត្តទុកដាក់ និងប្រែក្លាយទៅជាសារមន្ទីរោងដំរី ដើម្បីឧទ្ទិសចំពោះដំរីដែលធ្លាប់មានតួនាទីសំខាន់ក្នុងផែនដីខ្មែរ។
សម័យដើមខ្មែរមានជំនឿយ៉ាងមុះមុតចំពោះដំរី ជាពិសេសព្រះមហាក្ស័ត្រិយ៍។ ដំរីហ្លួង សុទ្ធតែត្រឹមត្រូវតាមក្បួនខ្នាតនៃ «តម្រាគជសាស្ត្រ» ដែលមនុស្សខ្មែរសម័យនោះមានសមត្ថភាព និងចំណេះដឹងពិតប្រាកដក្នុងការមើលដំរី ដើម្បីជាសេចក្ដីសុខចម្រើនដល់ព្រះនគរ។ ហើយដំរីហ្លួងអស់ទាំងនោះ សុទ្ធតែមានគជេន្រ្ទដើម្បីរក្សាផងទៀត។
បច្ចុប្បន្ននេះ ដោយឆ្លងកាត់សង្គ្រាមអស់ជាច្រើនឆ្នាំ ដំរីបានបាត់បង់ទាំងស្រុងនូវតួនាទីដ៏ពិសិដ្ឋនេះពីសង្គមខ្មែរ។ នៅក្នុងព្រះបរមរាជវាំង មិនមាននៅសល់ដំរីទៀតទេ ហើយព្រះរាជពិធីធំៗក៏ស្ទើរបាត់បង់អស់ ហើយដោយឡែកក៏មិនមានដំរីហ្លួងទៀតដែរ។ យើងសង្ឃឹមថានៅថ្ងៃអនាគត គជសារនឹងឈានមកមានតួនាទីម្ដងទៀតនៅក្នុងផែនដីកម្ពុជា៕
រូបចម្លាក់ដំរីនាំមុខក្នុងការធ្វើសឹកសង្គ្រាមនៅសម័យមហានគរ នៅឯថែវប្រាសាទនគរវត្ត ខេត្តសៀមរាប
ក្បួនដំរី ក្នុងព្រះរាជពិធីដង្ហែរព្រះសព ហ្លួងសិរីសុវត្ថិ នៅព្រះរាជធានីភ្នំពេញចតុម្មុខមង្គល
ក្បួនសត្វដំរីនៅខាងមុខព្រះបរមរាជវាំងចតុម្មុខមង្គល កាលពីសម័យមុនសង្គ្រាម
ដំរីព្រះរាជទ្រព្យ នៅក្នុងបរិវេណព្រះបរមរាជវាំងចតុម្មុខ
ដំរីហ្លួង និងហ្មដំរី នៅខាងមុខព្រះបរមរាជវាំងចតុម្មុខ
លោកជំទាវ ជេគី ឃេនណេឌី កំពុងឲ្យចំណីដំរីហ្លួង នៅក្នុងពេលមកទស្សនកិច្ចនៅនគរកម្ពុជាកាលពីថ្ងៃទី០១ ខែមករា ឆ្នាំ១៩៦៧។ រូបភាពស្តែងឲ្យឃើញសម្ដេចព្រះមហាក្ស័ត្រិយានី និងសម្ដេចព្រះប្រមុខរដ្ឋផងដែរ។ នេះសបញ្ជាក់ថាដំរីនៅមានតួនាទីដ៏ពិសិដ្ឋនៅឡើយរហូតមកដល់ឆ្នាំនោះ។ ដែលតាមព័ត៌មានដំរីនោះ គឺជាដំរីសដែលជាសំណព្វនៃសម្ដេចព្រះប្រមុខរដ្ឋផងទៀត។
ដកស្រង់ពីhttp://sopheak.wordpress.com
No comments:
Post a Comment